Ćwiczenia i zabawa na symbolach PCS

Jasiu ćwiczy, uczy się, a ja staram się wzbogacać jego słownik AAC (ang. Augmentative and alternative communication – dosłownie wspomagająca i alternatywna komunikacja, AAC) na symbolach PCS (Picture Communication Symbols). Ostatnio usłyszałam od specjalisty AAC, że Jaś ma duże możliwości. W domu staram się zapewnić mu możliwości nauki, rozwoju słownika AAC.

W tej chwili wykorzystuję wiele pomocy do terapii mowy i komunikacji alternatywnej AAC opracowanych i udostępnionych przez logopedę i specjalistę AAC Joannę Pachutko. Dzięki tym pomocom Jaś może w nowy i ciekawy sposób uczyć się nowych symboli, rozwijać rozumienie, a także w inny sposób wykorzystywać poznane wcześniej symbole.

U Jasia nadal największym problemem jest umiejętność cierpliwego czekania i poświęcenie dłuższej chwili na przeglądanie symboli. To jest moim największym wyzwaniem w pracy z Jasiem. Jego ręce niejednokrotnie są szybsze od wzroku, ale będziemy pracować nad tym aby wydłużać ten czas przeglądania symboli aby zmniejszyć ryzyko błędów przez pośpiech. Podczas pracy z Jasiem niejednokrotnie muszę na chwilę zabrać mu planszę z symbolami aby wydłużyć czas przejrzenia symboli.

Dzięki możliwości wzięcia udziału w szkoleniu z Susan Norwell w Krakowie dowiedziałam się, że u wielu dzieci z Zespołem Angelmana tak wygląda apraksja, że rączki są szybsze niż wzrok. Z moich obserwacji wynika, że u Jasia wygląda to podobnie. Niejednokrotnie wiem, że rozumie co mówię, a można odnieść mylne wrażenie kiedy jego szybkie ręce wprowadzają w błąd. Po szkoleniu i po rozmowach ze specjalistą AAC podczas konsultacji, a także rodzicami stosującymi system AAC coraz bardziej dojrzewam do zmiany myślenia, zmiany systemu nauki komunikacji na bardziej przyjazny Jasiowi.

Zapraszam do obejrzenia filmiku z nauką i ćwiczeniami Jasia na symbolach PCS.